Urząd Transportu Kolejowego badał liczbę podróżnych wsiadających i wysiadających każdej doby. Zebrał dane za 2017 rok. Wymiana pasażerów na wszystkich stacjach w kraju sięgnęła 605 mln osób. To wynik pomnożenia liczby pasażerów, ponieważ każdy podróżny był liczony dwa razy - gdy wsiadał i gdy wysiadał z pociągu. Nie wliczano wsiadających i wysiadających poza granicami Polski.
Warszawa Śródmieście to stacja, z której najczęściej korzystają podróżni. Tam wsiada i wysiada 53 tys. osób dziennie. Taki sam wynik zanotowano w Poznaniu Głównym. Na trzecim miejscu znalazł się Wrocław Główny - 52 tys. podróżnych. Powyżej 40 tys. pasażerów korzysta każdego dnia ze stacji Warszawa Wschodnia, Kraków Główny, Warszawa Centralna i Warszawa Zachodnia. W województwie łódzkim największą liczbę podróżnych zanotowano na stacji Skierniewice - 10,2 tys. osób. Łódź Fabryczna jest odwiedzana przez 7,3 tys. podróżnych dziennie. Lepszy wynik mają m.in. stacje Reda, Warszawa Wola Grzybowska, Gliwice, Częstochowa, czy Otwock. Więcej pasażerów niż na Fabrycznym pojawia się na stacjach, gdzie zatrzymują się pociągi tylko jednego przewoźnika. Liderami wśród takich stacji są Warszawa Wileńska (20-24 tys. podróżnych na dobę), Gdańsk Śródmieście i Wejherowo (po 17-20 tys.).
Liczba podróżnych na stacji Łódź Fabryczna może dziwić, bo potoki pasażerskie na terenie węzła multimodalnego przy Fabrycznym miały sięgać 200 tys. osób na dobę. Gdy zapadła decyzja o zawieszeniu projektu Kolei Dużych Prędkości, skorygowano liczbę pasażerów do 100 tys. na dobę. Było to konieczne, żeby przekonać Unię Europejską do przyznania dotacji. Umowa na dworzec kosztowała prawie 1,8 mld zł, a UE dała 1,3 mld zł.
Eksperci, którzy analizowali ruch pojazdów w Nowym Centrum Łodzi założyli, że z węzła multimodalnego będzie korzystało 40 tys. osób dziennie. Z pociągów miało korzystać 20 tys. osób na dobę, z dworca autobusowego 10 tys. osób, a z komunikacji miejskiej kolejne 10 tys. osób. Takie założenia były prezentowane 4 lata temu.
Czy po oddaniu do użytku tunelu średnicowego wzrośnie liczba odprawianych podróżnych na stacji Łódź Fabryczna? Teoretycznie powinna, ale niewiele, ponieważ wiele osób będzie korzystało ze stacji Łódź Śródmieście u zbiegu ul. Zielonej i Zachodniej.
Łódź Kaliska odprawia niewiele mniej podróżnych niż Łódź Fabryczna. Z dworca Kaliskiego codziennie korzysta 6,1 tys. osób. Z Łodzi Widzewa 5,3 tys. Kolejne stacje w regionie to Łowicz Główny (3,3 tys.), Kutno (2,8 tys.), Koluszki (2 tys.), Tomaszów Mazowiecki (1,6 tys.), Piotrków Trybunalski (1,5 tys.), Zgierz (1,4 tys.), Łódź Żabieniec (1,3 tys.), Zduńska Wola (1,2 tys.) i Sieradz (1,1 tys.). Łącznie w Polsce jest 268 stacji na których każdego dnia wsiada i wysiada z pociągów ponad tysiąc osób. Jest też 1,5 tys. stacji, gdzie wymiana podróżnych to mniej niż 100 osób dziennie.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?