Najwięcej kierowców łapią i największe wzrosty liczby rejestrowanych naruszeń prawa notują odcinkowe pomiary prędkości. Przy drogach krajowych zainstalowane są trzy (tym na budowanej autostradzie A1 poświęcimy oddzielny akapit) i wszystkie są w pierwszej czwórce najbardziej „zapracowanych”. Rekordzistą półrocza 2021 roku jest odcinkowy pomiar prędkości w Tomaszowie Mazowieckim (szczegółowe dane w galerii). Przez sześć miesięcy urządzenie to zarejestrowało tylko 188 mniej wykroczeń niż przez cały rok 2020.
Drugi w tym zestawieniu fotoradar w Tuszynie zrobił 2212 zdjęć więcej niż w pierwszym półroczu minionego roku.
Z kolei kamera odcinkowego pomiaru w Złotej niedaleko Rawy Mazowieckiej już przekroczyła zeszłoroczny wynik - o 37. Ubiegłoroczny wynik został już pobity także w podbełchatowskich Klukach: 3952 zdjęć więcej w tym półroczu w porównaniu do pierwszego półrocza zeszłego roku i 2098 więcej niż w całym 2020 roku.
Na przeciwległym biegunie jest fotoradar przy al. Grzegorza Palki w Łodzi - spadek liczby stwierdzonych przekroczeń prędkości o 2705 w porównaniu z pierwszymi sześcioma miesiącami 2020. A był to fotoradar rekordzista 2020 roku w Łódzkiem - zrobił wtedy kierowcom 9111 zdjęć.
Bardzo duży, bo ponad 2,5-tysięczny spadek zanotował też fotoradar w Woli Zaradzyńskiej przy drodze krajowej nr 71 między Rzgowem a Pabianicami.
Najmniej - 61 kierowców wpadło w oko fotoradaru w Lućmierzu w powiecie zgierskim. Tu jednak wpływ na to miał remont drogi, przez który siłą rzeczy kierowcy musieli jeździć wolniej - wskazuje Główny Inspektorat Transportu Drogowego.
Rekordziści z budowy autostrady A1
Wyniki wszystkich urządzeń z dróg krajowych w Łódzkiem to jednak znacznie mniej od rezultatów odcinkowych pomiarów prędkości działających na budowanej autostradzie A1. Pierwsze urządzenie zaczęło działać 20 stycznia 2021 roku między Tuszynem a Piotrkowem Trybunalskim. Dwa dni później włączono drugie na odcinku między Kamieńskiem a obwodnicą Częstochowy.
Do 7 lipca urządzenia zarejestrowały 257,4 tys. przypadków przekroczeń dopuszczalnej prędkości. Do właścicieli pojazdów wysłano 182,9 tys. wezwań (mają się oni określić: przyjmuję mandat lub nie). Nałożono już ponad 36,5 tys. mandatów karnych. Dane te oznaczają, że średnio w miesiącu ponad 40 tys. kierowców przekracza dozwoloną prędkość. A to prawie 8 tys. więcej niż wszystkie fotoradary stacjonarne w regionie przez pół roku 2021.
Nowe fotoradary w Łodzi i Białyninie
W listopadzie (2020) Inspekcja Transportu Drogowego podpisała umowę na dostawę i instalację 26 fotoradarów. Dwa z nich staną w województwie łódzkim. Jeden zamontowany zostanie przy al. Jana Pawła II - pomiędzy ul. Pabianicką a ul. Obywatelską (zachodnia nitka), a drugi w Białyninie (powiat skierniewicki, gmina Głuchów) przy drodze krajowej 72.
W kraju zamontowano już pierwsze z tych nowych fotoradarów. Ostatnie mają zacząć działać do końca lutego 2022.
Na etapie wyboru wykonawcy jest z kolei postępowanie na zakup i dostawę systemów monitorujących wjazd pojazdów na skrzyżowanie na czerwonym świetle. Trzy z nich mają być w Łodzi (al. Mickiewicza/ul. Żeromskiego, rondo Inwalidów, ul. Struga/al. Kościuszki), a jeden w Piotrkowie na skrzyżowaniu al. Sikorskiego/al. Concordii.
Wykonawca będzie miał półtora roku od podpisania umowy na przekazanie urządzeń do użytkowania. Wtedy w kraju będzie ich 50. Obecnie monitorowanych jest 20 skrzyżowań.
W galerii podajemy lokalizację fotoradarów i odcinkowych pomiarów prędkości przy drogach krajowych oraz liczbę stwierdzonych przekroczeń prędkości w pierwszym półroczu 2020 roku, w pierwszym półroczu 2021 oraz wzrost/spadek liczby wykroczeń.
.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?