Spis treści
Zakup mieszkania bezpieczniejszy dzięki Deweloperskiemu Funduszowi Gwarancyjnego
Od 1 lipca 2022 r. bezpieczeństwo kupujących mieszkania zwiększyło się dzięki znowelizowanej ustawie o ochronie praw nabywcy. To już drugie podejście do zmian w tej kwestii – wprowadzenie podobnych rozwiązań rozważano kilka lat temu. Większość nowych przepisów weszła w życie po 12 miesiącach od daty ogłoszenia, czyli 1 lipca 2022 r.
Najważniejszą formą ochrony kupujących jest Deweloperski Fundusz Gwarancyjny. Po zmianach w prawie deweloperzy muszą od każdej wpłaty klienta odprowadzać składkę na Fundusz. Stanowi on rodzaj ubezpieczenia, dzięki któremu w razie upadłości dewelopera klient będzie mógł odzyskać swoje pieniądze ze zgromadzonej w ten sposób puli. Oznacza to, że w razie upadłości dewelopera kupujący już nie musi bać się utraty oszczędności życia – pieniądze zostaną zwrócone. Klient będzie też chroniony w razie upadłości banku, który udzielił mu kredytu.
– Dzięki nowej ustawie deweloperskiej, której inicjatorem był UOKiK, polscy konsumenci decydujący się na zakup nowego mieszkania nie będą obawiać się utraty zainwestowanych środków – mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. – Przepisy gwarantują pełne bezpieczeństwo powierzonych pieniędzy, zarówno gdy upadnie deweloper, jak i bank kredytujący zakup nieruchomości, bądź gdy deweloper nie przeniesie własności lokalu w terminie określonym w umowie czy nie usunie wad istotnych w ustalonych terminach.
Wysokość deweloperskiej składki na DFG może wynieść maksymalnie:
- 0,45 proc. – od wpłat na otwarte rachunki powiernicze,
- 0,1 proc. – od wpłat na zamknięte rachunki powiernicze.
Dzięki utworzeniu DFG środki finansowe klientów mają być chronione w równym stopniu niezależnie od tego, na jaki typ rachunku się oni zdecydują.
Co istotne, nowe przepisy nie dotyczą inwestycji deweloperskich, w których sprzedaż mieszkań rozpoczęła się przez 1 lipca 2022 r. i sprzedano przynajmniej jedno mieszkanie. W przypadku takich inwestycji przez 2 lata obowiązują przepisy sprzed zmian w ustawie.
Sprawdź, czy masz wszystko, czego potrzebujesz
Zmiany odbiorze mieszkania i odstępowaniu od umowy
Na tym jednak nie koniec zmian. Przede wszystkim nabywca uzyskał możliwość odstąpienia od umowy zakupu, jeśli stwierdzi istotne wady uniemożliwiające korzystanie z nieruchomości. Wcześniej jednak musi on dać deweloperowi szansę na usunięcie usterek. W przypadku rozwiązania umowy deweloper zwróci klientowi wpłacone środki w ciągu 30 dni. Po zmianach odstąpić od umowy można też m.in. w sytuacji, gdy klient nie został poinformowany o zmianie banku prowadzącego rachunek powierniczy.
Wprowadzono też inną ważną zmianę w procedurze odbioru mieszkania. Jak wyjaśnia Polski Związek Firm Deweloperskich:
Ustawa modyfikuję procedurę odbioru mieszkania i wprowadza instytucję wykonania zastępczego. Jeżeli deweloper nie usunie zgłoszonych wad w ciągu 30 dni i nie wskaże daty ich usunięcia, to termin ten wyznacza nabywca. Po jego bezskutecznym upływie kupujący może sam usunąć stwierdzone wady na koszt dewelopera.
Inne ważne zmiany, które wprowadziło nowe prawo, to:
- prospekt informacyjny, jaki otrzymuje klient, musi zostać rozszerzony o dodatkowe informacje dotyczące tego, jakie budynki mogą w przyszłości powstać w okolicy; taki prospekt obowiązkowo musi otrzymać każdy nabywca,
- deweloper na żądanie klienta będzie musiał udostępnić mu więcej dokumentów niż dotąd, m.in. zaświadczenie o samodzielności lokalu i decyzję o pozwoleniu na użytkowanie.
Zmiany w rezerwacjach mieszkań. Bardziej jasne zasady[/sc]
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?