Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tarcza Katarzyna wznowiła drążenie tunelu średnicowego pod Łodzią. Wchodzi pod pierwszą kamienicę w Łodzi. "Dwa tysiące ludzi do relokacji"

Norbert Uram
Norbert Uram
Marcin Darda
Marcin Darda
Wideo
od 16 lat
Po trzynastu miesiącach przestoju Katarzyna – większa z tarcz drążąca tunel międzymiastowy pod Łodzią – wreszcie ruszyła. W środę przed południem tarcza TBM zaczęła działać i wkrótce wjedzie pod pierwszy budynek w Łodzi: przy ul. Mielczarskiego 23. Wedle szacunków, podczas kolejnych etapów związanych z tą inwestycją, swoje domy będzie musiało opuścić 2 000 łodzian.

Katarzyna wznawia drążenie tunelu pod Łodzią

Większa z tarcz wystartowała z będącego w trakcie budowy przystanku Łódź-Polesie, znajdującego się w pobliżu Manufaktury przy ul. Ogrodowej.

- Przystępujemy do wznowienia prac na odcinku między Polesiem a Łodzią Fabryczną - mówi Arnold Bresz, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe, inwestora. - Mamy przygotowane wzmocnienia gruntu pod pierwszymi kamienicami, a to otwiera nam front robót na kolejne ponad 100 metrów. Przy okazji będziemy weryfikowali nowe rozwiązania techniczne, tunel musi być budowany w sposób bezpieczny dla mienia i mieszkańców. To będzie najtrudniejszy technicznie odcinek, stąd tak długie przygotowania i wybór technologii. Zweryfikowaliśmy podejście i robimy wszystko, by utrzymać wszystkie kamienice, nie chcemy konfliktu z lokalną społecznością. Ale weryfikacja podejścia powoduje również dodatkowy zakres prac i dłuższy czas ich realizacji.

Tunel pod Łodzią: Ile metrów zostało do Dworca Fabrycznego?

Katarzynie do Łodzi Fabrycznej pozostało 1600 metrów. Teraz tarcza wchodzi w kluczowy odcinek, czyli pod ścisłą zabudowę miejską. Pod kamienicami jak dotąd przechodziło tylko mniejsza tarcza, Faustyna. Na tym odcinku tunelu ma powstać osiemnaście szachtów, które mają zabezpieczyć fundamenty kamienic. Z tych wielkich studni poprzez system rur wstrzykiwany jest beton pod grunty budynków.

Jak mówi Arnold Bresz, to opracowywanie tej właśnie technologii było głównym powodem wstrzymania prac tarczy na wiele miesięcy. W tej chwili inwestor ma otwarty front robót na 106 metrów drążenia, dalszy ciąg wymaga jednak formalnych uzgodnień, czyli lokalizacji kolejnych szacht, z miastem Łódź.

Tunel pod Łodzią: Ilu mieszkańców opuści swoje mieszkania?

Wejście tarczy pod tkankę miejską oznacza również konieczność relokowania mieszkańców kamienic ze względu na ich bezpieczeństwo. Jak szacuje Mariusz Serżysko, prezes Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów, czyli głównego wykonawcy tunelu, w grę wchodzi zapewnienie dachu nad głową nawet dwóm tysiącom mieszkańców budynków, pod którymi przechodzić będzie tarcza.

- Chodzi o relokację dwóch tysięcy mieszkańców, ale oczywiście nie na raz, a biorąc pod uwagę poszczególne etapy inwestycji - mówi prezes Mariusz Serżysko. - Na jak długo? W zależności od postępów prac. Mieszkańcy każdej z kamienic będą relokowani wyłącznie na czas przejścia tarczy pod ich kamienicą. Jeżeli średnio robimy od 7 do10 metrów dziennie, to mieszkańcy będą zmuszeni opuścić swoje mieszkania na maksymalnie trzy dni. Będą przewożeni do hoteli, kamienice będą plombowane, a my zapewnimy ochronę mienia. Po przejeździe tarczy odwieziemy mieszkańców do ich domów autobusami, bądź taksówkami.

Kiedy koniec budowy tunelu pod Łodzią?

Inwestycja warta - przynajmniej początkowo - 2 miliardy złotych notuje wielomiesięczne opóźnienia. Tunel średnicowy pod Łodzią ma połączyć Dworzec Łódź Fabryczna z Łodzią Kaliską i Żabieńcem. Inwestycja będzie miała wpływ nie tylko na ruch aglomeracyjny, ale cały system połączeń kolejowych w Polsce. Według najnowszego aneksu inwestora z wykonawcą, zaktualizowany harmonogram przewiduje zakończenie budowy na koniec 2024 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto