Popularny żelaźniak nad Pilicą w Tomaszowie to tak naprawdę dwa równoległe mosty, jeden dla linii nr 25 do Skarżyska Kamiennej, a drugi na linii 22 do Radomia. Jeden z nich na linii w stronę Opoczna i Skarżyska-Kamiennej został wyremontowany w 2015 roku, teraz czas na demontaż i budowę drugiego mostu, co oznacza, że to ostatnie chwile tomaszowskiego żelaźniaka.
Pierwszy z żelaznych mostów powstał w 1887 roku, jako jeden z elementów powstającej wtedy Kolei Iwanogrodzko-Dąbrowskiej. Ta część po 130 latach już została rozebrana, a jego fragmenty dzięki staraniom Andrzeja Kobalczyka, trafiły do Skansenu Rzeki Pilicy. Miejsce najstarszego żelaźniaka zastąpił już nowoczesny most. Część, która będzie demontowana w tym roku, pochodzi z czasów II wojny światowej, wybudowali go Niemcy, wytyczając linię kolejową z Tomaszowa do Radomia. Oba obiekty były bardzo podobne, kratownicowe i trzyprzęsłowe, ale różniły się m.in. technologią budowania.
PKP PLK właśnie przygotowuje się do drugiej części tomaszowskiego żelaźniaka.
- Wykonawca remontu mostu nad rzeką Pilicą w Tomaszowie Mazowieckim przejmie teren budowy na przełomie maja i czerwca br. W kolejnych miesiącach prowadzone będą prace przygotowawcze. Właściwe roboty planujemy rozpocząć w IV kwartale tego roku. Na końcowym etapie jest przygotowanie niezbędnej dokumentacji - informuje Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Efektem prac będzie zapewnienie sprawnych i bezpiecznych przejazdów na odcinku między Tomaszowem Mazowieckim a Radzicami, którędy codziennie kursują składy pasażerskie i towarowe - to pociągi regionalne Łódź Fabryczna – Drzewica i dalekobieżne np. Kraków Główny – Warszawa Gdańska, Kraków Główny – Poznań Główny, Kraków Główny – Szczecin Główny, Kraków Główny – Gdynia Główna.
Dzięki inwestycji będzie także nowa konstrukcja na sąsiednim obiekcie - „równoległej” linii w kierunku Centralnej Magistrali Kolejowej oraz Radomia (nr 22). Nowy most będzie podobny do sąsiedniego kratownicowego. Przewidziane prace pozwolą na podniesienie prędkości przejazdu pociągów pasażerskich do 120 km/h (obecnie 100 km/h), a towarowych 100 km/h (obecnie 80 km/h).
Stara konstrukcja 170-metrowego mostu zostanie zdemontowana. Filary i przyczółki będą wzmocnione. Na nich ustawione zostaną nowe przęsła. Następnie ułożony będzie nowy tor i wywieszona sieć trakcyjna. Inwestycja zakończy się do końca 2023 roku.
Na czas montażu rozjazdu, który umożliwi przejazd pociągów drugim mostem wprowadzone zostaną zmiany w ruchu pociągów. Informacje zostaną przekazane z odpowiednim wyprzedzeniem i będą dostępne na stronie www.portalpasazera.pl oraz stronach przewoźników.
Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?